Terapi Ayurveda

Terapi Ayurveda

Terapi Ayurveda berasal 5000 tahun yang lalu di India. Ia membincangkan dengan fizikal dan juga kecergasan rohani. Rawatan Ayurveda adalah sangat berkesan dalam menyembuhkan pelbagai penyakit untuk mengekalkan badan yang cergas dan denda. Ubat-ubatan boleh didapati dalam bentuk serbuk, tablet dan minyak berubat, yang disediakan daripada herba semulajadi, tumbuh-tumbuhan dan mineral. Ketiga-tiga teks klasik - Charaka Samihta, Vagbhatta ini Ashtanga Hridayam dan Susruta Samhita menyediakan maklumat lengkap rawatan klinikal dan pembedahan Ayurveda, di samping itu ia juga berkaitan dengan pengurusan beberapa penyakit dan penyakit.

Kelebihan Terapi Ayurveda:

Yoga dan meditasi adalah cara yang tradisional penyembuhan gangguan fizikal dan mental. Ia diamalkan untuk mencapai kepuasan rohani dan keamanan dan juga memberikan kelegaan daripada kehidupan memenatkan dan tekanan. Yoga dan meditasi sangat membantu dalam minda meremajakan dan kecergasan jiwa.

Urut disegerakkan digunakan pada badan untuk meningkatkan konsistensi fizikal. Badan freshened dengan mandian wap herba untuk menghapuskan kekotoran dan mengekalkan badan yang cergas dan halus. Bukan itu sahaja rawatan juga sangat berkesan dalam meningkatkan penglihatan, mengurangkan tekanan darah tinggi dan menawarkan tidur yang lena.

Serbuk ubat dan minyak urut herba digunakan pada badan untuk mengurangkan lemak tambahan, yang boleh menyebabkan kemudaratan kepada jantung, hati dan buah pinggang. Rawatan ini juga termasuk diet Ayurveda dikawal untuk mengurangkan lemak yang berlebihan dari badan. Rawatan keseluruhan adalah sangat bermanfaat dalam mengurangkan obesiti yang menyebabkan pergerakan sendi dan menguatkan otot.

Terapi Ayurveda bukan sahaja untuk peminat kesihatan, tetapi orang-orang yang sedar untuk kelihatan dan kecantikan mereka juga boleh memilih untuk rawatan Ayurveda. Kompleksi kulit mendapat lebih adil dengan urutan minyak herba, krim dan serbuk dan juga termasuk pek muka dan pek badan untuk membuat cahaya kulit. Rawatan mencantikkan bentuk badan yang pengilat personaliti.

Cara rawatan tradisional digunakan untuk membersihkan seluruh badan. Rawatan ini termasuk mandi wap berubat, urutan badan, Brahmana Vasthi, yoga dan meditasi dan banyak proses lain untuk kehidupan yang sihat.

Dengan usia yang semakin meningkat, badan kita mengalami banyak perubahan dalam tisu dan sel-sel. Oleh itu ia adalah sangat penting untuk memberi nafas baru sistem badan untuk mengekalkan keharmonian antara badan, minda dan jiwa. Terapi ini termasuk urutan badan dengan minyak ubat dan krim bersama-sama dengan mandi wap berubat.

Rawatan Ayurveda juga berkaitan dengan sains penuaan. Rawatan ini amat berkesan dalam mengurangkan proses penuaan untuk mengekalkan badan yang muda dan aktif. Ia termasuk urutan badan, mandi wap berubat, nasyam, tharpanam, sirovasthi dan lain-lain untuk mencegah kemerosotan sel-sel dan meningkatkan daya tahan badan.

Rawatan khas digunakan untuk menjaga tulang belakang dan leher sihat. Otot-otot leher dan bahu dirawat dengan urutan lembut menggunakan minyak ubat dan ia juga termasuk latihan khas yang lain untuk mengubati masalah pesakit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar